N° 212 - We made it !

WMBROWN issue N°21 - Shopkeepers - Team SCHAAP - Showroom Antwerp -June 2025 - Picture by Stein Devos


Intro

Met een gezonde portie sarcasme en een forse dosis trots — want ja, we blijven koppig geloven dat fier zijn nooit uit de mode gaat — presenteren we u onze 212e blog, volledig gewijd aan onze publicatie in het inmiddels iconische Amerikaanse WMBrown magazine.

We horen u al denken: “In wat? En gaan ze nu wéér stoefen over hoe geweldig en anders ze wel niet zijn?”
Wel… absoluut. Net zoals in de vorige 211 blogs, gaan we dat ook deze keer zonder schroom doen — en met nóg net iets meer swung.

Waarom deze publicatie voor ons zoveel betekent? Dat ontdekt u verderop in deze verder uiterst beknopte, maar ook plezante blog.

Welkom aan wie voor het eerst binnenwandelt. En een oprechte merci aan iedereen die al langer mee volgt — dat zijn er intussen meer dan u denkt!


Wm Brown - Fall Issue 2025 - No. 21

The man with the plan : Meet Mr Hranek

Zonder enige twijfel: onze meest toegewijde volgers weten perfect dat het iconische WM Brown Magazine bestaat — en dat de mastermind erachter niemand minder is dan Mr. Matt Hranek. Een man die me op een manier vaak doet denken aan Mr John "Hannibal" Smith, voor wie mid jaren ‘80, ook fan van de A-Team was.

Zijn volledige levensverhaal uit de doeken doen, zou ons net iets te ver leiden en bovendien uw koffietijd overschrijden, maar weet gewoon dat hij — samen met zijn bijzonder getalenteerde vrouw, Yolanda Edwards (u kent haar misschien van YOLO Journal) — recht uit de legendarische Condé Nast-stal komt. Zij als editor, hij als fotograaf. Geen klein bier.

In 2009 startte Matt (voor de vrienden) zijn eigen blog: The William Brown Project — genoemd naar zijn boerderij in het noorden van New York. Daar schreef hij over alles waar hij warm van wordt: zijn eigen varkens kweken en er vervolgens charcuterie van maken (zoals het echte farm-to-table hoort), Franse antiekjacht, het verzamelen van vintage outerwear, sigaren, tailoring, vermouth… Kortom: een leefwereld die de perfecte voedingsbodem bleek voor de geboorte van WMBrown Magazine in de herfst van 2018.

Een magazine dat sindsdien ongeveer drie maal per jaar verschijnt en de leegte vulde die niemand anders zag. Terwijl de #menswear-golf zich al enkele jaren manifesteerde en over de wereld rolde, kwam er een nieuwe internationale gemeenschap van mannen (en jawel, steeds meer vrouwen -> Check zeker even de uiterst grappige Cleo uit! ) tot leven. Een jongere community die honger had naar échte stijl, échte verhalen en échte passie in een modern jasje. De perfecte balans tussen storytelling en top beelden en vooral heel veel fantastische late night snack ideeën en zoveel meer.

Op de cover van dat eerste nummer staat dan ook geen onbekende in gerenommeerde niche stijlkringen: Mr. Gerardo Cavaliere — familievriend, gentleman pur sang, en een man die moeiteloos het soort uitstraling heeft waarvan je altijd denkt: “Some men have it all.” Ik kan alleen maar bekennen: elke ontmoeting met hem laat een blijvende indruk na. Ongewoon elegant, origineel en sympathiek bestaan dus wel degelijk.

WM Brown - issue N°1 - Mr Gerardo Cavaliere - Fall 2018


Maar terug naar Matt en zijn geesteskind. In zijn editor’s note van het eerste nummer verwoordt hij het perfect: waarom een magazine lanceren in een tijd waarin print zogezegd “dood” is?


“This magazine will not be all things for all men, but it will be so much of what I care about — and I know I am not alone.”



Of hij destijds al wist welke internationale invloed dit blad zou krijgen op menswear-aficionados en aanverwanten? We betwijfelen het, al kennen we hem intussen beter en ook als een bijzonder geslepen Amerikaanse entrepreneur met een marketinginstinct waar menig grootmerk een punt aan kan zuigen of ondertussen voor betaald.

De man lanceerde in z’n eentje quasi de revival van de Negroni — en organiseert bovendien al jaren hét feest van Pitti Uomo in Firenze, in de prachtige foyer en tuin van het al even indrukwekkende Sina Villa Medici.

Een feest waar wij enkele jaren geleden toevallig binnenrolden via internationale ‘tailoring’ vrienden — toen het event nog klein, intiem en heerlijk select was. Helaas geldt de wet van influencers: wat goed is, blijft niet lang geheim. Maar zelfs vandaag, met meer contentcreators dan rozen in de tuin, blijft dit een avond waar er altijd iets gebeurt. Waar je altijd nieuwe mensen en oude gekenden ontmoet, gesprekken voert die blijven hangen, en samen de liefde voor menswear, identiteit, diversiteit, product, muziek en zoveel meer viert — Negroni in de lucht, Matt even intens als crooner met live voltallige band… en meer nationaliteiten samen, dan in Terminal 1 op JFK en allemaal tip top gekleed alsof het de verjaardag van Gatsby is. Just like that!


Een feest dat ieder jaar opnieuw diezelfde uitzonderlijke vibe neerzet: open hart, open mind en veel meer dan alleen goed geklede mensen. Wat kan een mens nog meer wensen?


What does it all mean?

Begrijpelijk dat u nu denkt: “Ja, ziet er allemaal wel heel cool uit. Leuk voor de SCHAAP-jongens… maar wat stelt het nu eigenlijk voor? ”Wel, zoals bij veel levensvragen zijn er meerdere antwoorden — en elk met zijn eigen gewicht, afhankelijk van wie ze stelt.

Feit blijft: dit is een niche binnen een niche. Een wereld die maar weinigen kennen, maar er is veel beweging, vriendschap en sensibiliteit. Wij waren de eersten die WMBrown naar België brachten — en aanboden aan klanten die onze passie delen.

Vinger aan de pols is bij SCHAAP geen loze uitspraak, en in combinatie met onze drang om te delen in plaats van geheim te houden, hebben we zo meteen ook enkele bijzonder waardevolle internationale connecties gesmeed.

Stap voor stap. Negroni na Negroni en nu dus een vermelding bij “The Shopkeepers” in het nieuwste nummer. Ja, we zitten inmiddels aan Issue Nº21. U zou kunnen zeggen: “Amai, dat heeft lang geduurd.” Maar we spreken hier wel over één van de meest gecureerde magazines ter wereld — met ontzettend diverse content én dus heel weinig plaats om in terecht te komen.

Dit is voor zover ons bekend de allereerste keer dat iemand uit de Lage Landen erin verschijnt. En dat wij die eer krijgen — na hard werken voor én achter de schermen — zegt misschien wel meer dan we zelf in woorden kunnen vatten.

Close up - Team SCHAAP - Picture by the talented Mr Stein Devos


Dat onze telefoon nu meteen roodgloeiend zal staan van de afspraken, zijn we ons van bewust, ook al zou dat wel fijn zijn. Dat is ook helemaal niet de zaak, maar u bent uiteraard steeds welkom op afspraak.

Waar het wél om draait, is wat deze vermelding vertegenwoordigt: erkenning. Van de grote jongens in de internationale tailoring scene, en in het bijzonder van Mr. Hranek zelf — als dank voor onze support én voor wat we durven neerzetten op onze geheel eigenzinnige manier.

Als superklein en quasi onzichtbaar Belgisch merk tussen conculega’s uit de meest prestigieuze A-list steden, zijn we daar dus verdomd trots op. Het zijn net die gestes — en het besef dat ook wij niet alleen staan in dit verhaal — die het verschil maken en daarvoor zijn we onze vele klanten bijzonder dankbaar.

We weten dat er sommige lezers, vrienden, fans, conculega’s… zijn die dit perfect begrijpen. Dus: wie graag dit nummer aan zijn collectie toevoegt — of eindelijk wil ontdekken waar we zo lyrisch over doen — stuurt ons gewoon een mailtje.

Elke editie is er eentje om te koesteren, maar deze zoals u begrijpt nog net iets meer.

Misschien wel het moment om u naast dit inspirerende magazine meteen ook iets bijzonder te laten maken, wat in the end wel datgene is wat we het liefste doen en het meest waarderen.

Cheers to Matt and that!

Koen & Ruben

Mr Matt Hranek & team SCHAAP - WMBROWN party at Sina Villa Medici - Firenze 2022


Next
Next

N° 211 - Modern Iconics : Velvet